Gemeente Grootegast

Ontwikkelde cultuureducatie producten

Voor de gemeente Grootegast zijn de volgende producten ontwikkeld:

  1. Inspiratielessen beeldend in de klas - St. VRIJDAG
  2. Muziek als motor voor belevend lezen - St. Muziekonderwijs Grootegast

Productbeschrijvingen

Inspiratielessen beeldend in de klas
Door: Stichting VRIJDAG

Het product
Onder begeleiding van een kunstvakdocent maken kinderen kennis met bekende en minder bekende materialen en vaardigheden. De kunstvakdocent biedt de les aan en de leerkracht doet met de kinderen mee om zelf te ervaren welke dilemma’s en mogelijkheden er zijn tijdens het werkproces. Het zelf-oplossend vermogen wordt geprikkeld en de leerkracht ervaart, net als de kinderen, hoe je verder komt door de aanwijzingen en begeleiding van de kunstenaar als het goed of minder goed gaat. (bevestiging, stimulans, naar oplossingen zoeken). Er is een introductie en aandacht voor instructie, enthousiasmeren, ontdekken, kijken, met plezier werken (beleving), ontwikkelen van het zelfvertrouwen, ontwikkelen van vaardigheden, het stimuleren van het zelf-oplossend vermogen, het leren van elkaar, zelfontplooiing, trots!, reflecteren en kunstbeschouwing.

Betrokken scholen
Diverse scholen uit de gemeenten Grootegast, Leek, Marum en Zuidhorn.


Muziek als motor voor belevend lezen
Door: Stichting Muziekonderwijs Grootegast

Het product

  1. Er worden voor groep 5 en 6 twintig gevarieerde toneelleesverhalen ontwikkeld met daarbij suggesties voor passende liedjes bv van Toon Zetten en Eigenwijs met tips voor muziekdecors bij de verhalen.
     
  2. Er wordt een leerlijn ontwikkeld op het terrein van belevend lezen (vloeiend lezen en begrijpend lezen worden daar in meegenomen) van toneelleesverhalen met daarbinnen een leerlijn op het terrein van muzikale ontwikkeling die functioneel verbonden wordt met de leesdidactiek. Deze leerlijn is beschreven.
     
  3. Er komen goodpractices op het terrein van de Living Labaanpak: diverse suggesties van muziekdocenten en leerkrachten worden verzameld als doorkijkje bij de verhalen van 1 en de leerlijn van groep 2.
     
  4. Er is een begeleidingsbijeenkomst ontwikkeld voor de leerkrachten en de muziekdocent gericht op het versterken van samen onderzoeken (Living Lab) en betekenisvol muziekonderwijs (taal en muziek samen).

Betrokken school
CBS Rehobothschool ,BS De Stapsteen in Leek, Remmelt Booyschool in Doezum